Ter Aar | Op vrijdagavond 19.00 uur was er weer een nieuwe Kale Kenners vanuit de studio aan de Oostkanaalweg. Op de eerste dag van de elfde maand ontving het trio twee zeer uiteenlopende gasten.
Zoals te doen gebruikelijk werd het programma geopend met voetbal. Doelman Menno de Jong van Sportlust ’46 – afkomstig uit Noorden – beet het spits af. Zijn keuze voor de Woerdense club werd mede gevoerd door hoofdtrainer Patrick Koenen en keeperstrainer Glenn Berkelaar. Dit seizoen speelt De Jong in de hoofdklasse van het zaterdagvoetbal. Sportlust ’46 werd vorig seizoen kampioen in de eerste klasse en de ploeg vindt zich nu terug op de derde plaats met slechts drie punten achterstand op de koploper. Ooit begonnen bij NSV’46, twee jaar Ajax-jeugd, daarna naar Alphense Boys om vervolgens het doel te verdedigen bij ADO Den Haag A1. Tóch weer teruggekeerd naar Alphense Boys, waarin hij in zijn laatste seizoen promotie haalde naar de hoofdklasse zondag. Bij VVSB maakte hij de bekersuccessen van dichtbij mee. Naast het voetbal is De Jong een verdienstelijk tennisser (niveau 3) en siert hij regelmatig de feesten op als DJ.
Het tweede uur ging vol gas. Martijn de Haas – drievoudig Europees kampioen – kwam vertellen over zijn sport: Dragracing. Ooit begin jaren negentig begonnen met een straatmotor samen met zijn broer kwam hij in aanraking met Danny Bon, die het motorracen beoefende. Dat wilde hij ook wel en het groeide uit van hobby tot sport. Vele jaren sleutelen om uiteindelijk die bekroning te krijgen in de vorm van een Europese titel in 2015. De twee volgende jaren wist hij dit kunstje te herhalen. De sport is vooral populair in de Scandinavische landen, Duitsland en Engeland, Europees gezien. Maar ook in Australië, Noord-Amerika en Canada wordt de sport beoefend. De brandstof die de 3000 CC motor moet voorzien van brandstof is nitromethaan, zoiets als vloeibaar dynamiet. De snelste tijd over 400 meter bedraagt voor De Haas een kleine 6.60 seconden met een topsnelheid van tegen de 350 km/uur. Dit jaar is er een nieuw chassis uit Amerika aangekocht om nóg sneller te kunnen zijn. De machine bestaat uit twee versnellingen, welke vooraf staan ingesteld. Via data-analyse wordt bekeken hoe er nog meer vermogen uit de motor gehaald kan worden. Standaard moeten er na elke run de drijfstanglagers, bougies en koppelingsplaten vervangen worden door de slijtage, buiten het feit wat er allemaal nog defect kan raken onderweg. Een kostbare zaak, waardoor Europa het strijdtoneel blijft en hij vanwege die redenen niet kan racen op een ander continent.
Over twee weken is er weer een nieuwe uitzending vanaf 19.00 uur op RTV Hollands Midden met nieuwe gasten. Wie dat zijn hoort u via 107.4 FM in de ether, 103.4 FM op de kabel, ZIGGO DTV abonnees kanaal 43 (kabelkrant) en kanaal 918 (radiokanaal). Uiteraard is alles ook te beluisteren via de website www.rtvhollandsmidden.nl.